UTSTÄLLNINGAR I ASTRONOMI
för stora och små

Skolprogrammet
"Och jorden hon snurrar"
logga_rymdblick

PROGRAMMET "OCH JORDEN SNURRAR" FÖR ÅRSKURS 2-3

1. Upptäcksfärd genom utställningen

Först får eleverna bekanta sig med utställningen på egen hand.

Abdikarim och solen
Abdikarim blir bästa vän med solen under sin upptäcktsfärd genom utställningen.

2. Tittskåpen och detektivarbete

Vi startar kring solen och åtta tittskåp som visar hur himlen ser ut mitt på dagen och mitt i natten för de fyra årstiderna. På väggarna finns ett antal utvalda stjärnbilder. Här kan man se hur natthimlen förändras när jorden rör sig runt solen. Vi brukar täcka för de fyra tittskåpen med natthimmel. Med litet detektivarbete brukar eleverna komma på någon eller några stjärnbilder som finns i dessa tittskåp innan vi avtäcker dem. Elever kan här förstå varför t.ex. stjärnhimlen ser annorlunda ut på våren jämfört med den på hösten. Vi studerar också solens höjd på himlen mitt på dagen i tittskåpen.

En hörna med sex tittskåp visar hur himlen ser ut på dagen och på natten under ett dygn. Här kan vi visa varför vi får dag och natt när jorden snurrar kring sin axel och sammanlänka det med tidpunkterna i tittskåpen.

Flera av momenten åskådliggörs på olika sätt - bland annat med sång och dans. Eleverna avslutar detta avsnitt med att svara på frågor i ett häfte som handlar om dygnet, året och solens höjd på himlen under året. Uppgifterna får de ta med sig tillbaka till skolan.

3. Matsäckspaus

4. Sagohörnan och den stora solen på väggen

Sagohörnan är en bra plats att samlas på. Här finns sex spännande stjärnbilder och en stor sol på väggen mitt emot vilket lätt leder in samtalet på stjärnor och stjärnhimmel. Vi börjar med solen och lite om planeterna och solsystemet. Vi fortsätter sedan med stjärnor och stjärnbilder. Vi berättar också en myt med anknytning till stjärnbilderna - om tiden räcker till.

5. Eget utforskande

Elever letar efter Orion


Elev studerar fråga
Elever svarar på fråga

Översta bilden: Elever letar efter stjärnbilden Orion.
Vänster nedtill: Elev studerar uppgifter.
Höger nedtill: Emily och Iman skriver ivrigt in sina svar i häftet med frågor.
Nästa moment är att eleverna får uppgifter som gör det roligt att utforska utställningen. De kommer att lära sig någon eller några stjärnbilder som är typiska för varje årstid. Materialet - som de får ta med sig hem - ska kunna vara till stöd vid egna observationer.

Ett nytt spännande komplement i utställningen är en låda där man ser en stjärnbild som den ser ut på himlen hos oss och man också kan se att stjärnorna ligger på olika avstånd från jorden. Elever gillar den.

Eleverna får något fler uppgifter än vad de flesta i en klass hinner med under själva visningen. De tar med sig uppgifter tillbaka till skolan. Tanken är att ni ska kunna slutföra dem i klassrummet under uppföljningen av utställningen. Du som lärare får med dig svaren och allt material du behöver för att kunna avsluta detta projekt.

6. AVRUNDNING

Avslutningsvis samlas vi åter i Sagohörnan för att avrunda besöket. Alla får var sin folder med en egen stjärnkarta och klassen får en något större stjärnkarta också. Vi tittar på hur man använder kartorna och att man ska använda en ficklampa med rött ljus för att inte förstöra sitt mörkerseende.

foto:Alexis Brandeker
TILL BÖRJAN AV SIDAN